Alps

Andlig Konst & hantverk

Mitt andliga uttryck i måleriet

Jag är kosntnär och uttryckt mig som bild-skapare i måleriet i stort sett under hela mitt liv, En förmåga och uttryck som jag är väldigt tacksam och stolt över att ha för att ge min unika karaktä i måleriet. Det andliga som till stor del har varit av liknande betydelse för min utveckling som den jag är och har varit viktig för mitt bildskapande. Jag började måla i olja på allvar ganska sent i livet, vilket det var framför allt i oljemåleriet som det rent andliga känslor och tankar som kom till uttryck i dessa verk. Jag har alltid velat visa och illustrera min tankar och känslor av de jag hade skapat och skapade under de inre syner och förnimmelser som etsades sig fram i mitt medvetande. under min näthinna av de jag tog in av de erfarenheter jag gjorde i den andliga världen.

Eftersom naturen har alltid spelat in i mitt måleri som akvarellist och plus det jag fanns det ochså i mina andliga känslor för kopplingen till naturens mysterium då jag blev insatt och intresserad av wicca och natur religoner där kopplingen mellan det kroppsliga, kosmos och naturen var som sammanflätad. Det var som ett helt nytt sceneri av naturens magiska krafter, de olika elementens betydelse för oss i samspel med naturens egen skönhet, växte fram inom mig och på dukarna jag skapade. Att spegla den magiska naturen och det samspel som människor har i detta förhållande till naturens krafter ville jag att göra sig påmind i måleriet på ett extensiellt plan också.

. Jag levde i detta i stor som kom att ge sitt uttryck i en del tavlor och en önskan att kunna ge mig en plats som erkänd konstnär med denna gren inom måleriet. Tavlorna hjälpte mig att iallafall att ge mig den styrka som de utstrålade för mig även om jag fortsatte med att måla och livnära mig på mina rena naturmotiv som akvarellist, som är givitvis också med det inre ögas skapade.

Ett urval av konst med andligt uttryck

Mitt trähantverk av andlig karaktär

Med tiden blev motivkretsen vidare och istort sett målade vad som föll mig in som jag kände för som ett uttryck för just andliga impulser och tankar. Samt beställningar jag fick. Under min utbildning som möbelsnickare fick jag som utbildad hantverkare i trä ochså därifrån starka inpulser hur man kunde jobba i trä som kostnär delvis var de första två åren på utbildning väldigt inriktad på artistiskt uttryck vilket även i detta matrial jag kunde skapa möbler med design och ge dem mitt egna uttryk som inte begränsade mig till enbart att lära mig olika tekniker inom snickeriet. Men att vara andlig i sitt sätt är bara en liten skiftning i medvetandet tror jag.

Alla är vi andliga i våra uttryck, Men vi måste lära oss att förstå dessa impuler och anvärnda dem på för själen konstruktivt sätt för att vi ska f å kopplingen till vårat undermedvetnas och universums enorma potensials sfär att kunna uttrycka oss i detta väldigt indivduella verktygslåda som själar och mänskliga gestalter som vi har tillgång till. Men för om det ska bli en andlig gestaltning måste vi låta sjäen vara med det vi gör i med det vi gör när vi skapar.

Indiska Gudar och Gudinnor och avatarer

Mitt intresse av olika andliga kulturer har funnits där sedan väldigt länge tillbaka samt en fascination för den rika Indiska kulturen som är både nog världens nu älsta levande kultur med sina alla uttryck i mat dans sång arketektur konst6 och mycket mer. Detta är mitt bidrag till detta som konstnär och spirituell människa att ha åstdkommit hittills 18 stycken bilder av indiska Gudar Gudinnor och avatarer.

Målningar av Indiska Gudar och Gudinnor och avatarer

I den rika koloriten och det drama som utspelar sig i denn andliga ikonografin som innerhåller alla olika sammanhang som inramar min känsla av andligheten. I stort sett är allt andligt det vill siga det har en högre mening för dess existens på detta matriella plan. Det är bara vår intetionen som skilljer vad som är andligt och inte det vill säga ditt eget förhållningsätt för allt är uppbyggt på andliga principer på hur det förhåller sig till universum i sin helhet.

Bara vårat sätt att se, känna och gestalta det som har en länk till ett högre medvetande nivå eller är den separerad från en högre vibration eller plan då är företeelsen, så kanske det är inte inte så andligt att den sknar en höge aspekt till det sk Gudomliga och är en produkt av vårat tanke medvetande. För att den inte har den egenskapen som fyller ett högre syfte.

kopplad till ett högre existens plan en rå fysikalisk strukturer eller tankeform. Detta är också en ingåeende studie i olika arketypiska dramor och förållanden inom hinduismen och epoker och kulturelager.

De indiska Gudinnorna Tara och Danu är Cudinnor som är så gamla i sin form att de dyrkas knappast längre. Tara har ett tempel i delstaten orissa- men är flera tusen är Gammal.

Gudinnan Danu som inte har någon helgedom i Indien såvitt jag vet båda sägs ha vandrat med den stora folkvågen där Det språk vi senare är baserat på i väst Indieeuropeskan har folket som kom ifrån nuvarande Indien som hade med sig både Tara och Danu som patronessor till väst vilka gav namn åt floder som Tara i slovakien och Dounau i Tcecken och Tyskland österrike och Danmark samt den keltiska stammen Tutua danann. Där självaste Danu var deras patronessa och Tara samt Tara hill som återfinns både på Irland och i Indien.

Konst är ochkså ett sett att ge betraktaren möjlighet att bilda sitt eget förhållningssätt till bilderna att vara mera uta odlareoch känslansin delaktighet i bildernas färgerna känslorn att bilderna isig bildar sin egen mystik.

Det har varit över 15 års arbete med dessa bilder som där intrycken har fått fritt spelrum att bilda sin egen mening tillsammans med den indiska mystiken och livsgädjen att flätas sa,mman i färgen och genom olika inpulser såvitt som min egen kulturella miljö so Svensk har de fått ett spelrum i duken att bygga upp dessa Gudomliga skildringarna av dem.

Mitt eget husbygge om dess andliga och konstnärliga värde.

Att kunna kombinera mitt konstnärliga idee om mitt husprojekt på Klaras och den praktiska känsla om dess andliga världe och tanke om hela uppbyggdanden av huset och tomten. Ett projekt som i sina mått tagit minst 13 år att gnomföra av hantverk och att arbeta praktiskt med olika saker med mängder av olika detaljer och lösningar som har varit en utmaning i alla avseenden mens samtidigt ha den konteplativa känslan att jobba med projeket som det var e mänsklig individ och ha ett säööe för andligt kontemplation och avskildhet.